ایستگاه

موضوع این وبلاگ شعر و ادبیات می باشد

ایستگاه

موضوع این وبلاگ شعر و ادبیات می باشد

پرسش های یک کارگر باسواد-برتولت برشت

 

«تب» هفت دروازه را

چه کسی ساخت؟

در کتاب ها نام پادشاهان آمده است.

تخته سنگ ها را پادشاهان بر دوش کشیدند؟

و بابل را که بار ها ویران شد

چه کسی هربار ساخت؟

عمله ها ،در کدام خانه های شهر پر زرق و برق لیما

ماوا داشتند؟

در غروب روزی که دیوار چین تمام شد

بنّایان آن به کجا رفتند؟

رم عظیم پر از طاق نصرت است

چه کسی آن ها را بر پا کرد؟

سزار ها بر چه کسانی پیروز شدند؟

آیا بیزانس پر آوازه در سرودها

برای ساکنان خود فقط قصر داشت؟

در آتلانتیس افسانه ای حتی

در آن شب که دریا به کام خود می کشیدش

به دریا افتادگان ،بر سر بردگان شان

نعره می کشیدند.

اسکندرجوان هند را تسخیر کرد.

خودش تنها؟

سزار«گل ها » را در هم کوبید.

دست کم یک آشپز همراهش نبود؟

فیلیپ اسپانیایی ، وقتی ناوگا نش غرق شد، گریست.

جز او هیچکس گریه نکرد؟

فریدریش دوم در جنگ هفت ساله

 پیروز شد.

جز او کس دیگری پیروز نشد؟

بر هر صفحه یک پیروزی

چه کسی شام پیروزی ها را می پخت؟

هر دهه ،یک بزرگْ مَرد.

چه کسی هزینه های جانبی را می پرداخت؟

این همه روایت!

این همه پرسش!

نظرات 5 + ارسال نظر
علیرضا عسگری یکشنبه 6 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 02:34 ب.ظ

در مورد سوالی که کردید در تمام منابع تاریخی ذکر شده کوروش برده داری را ملغی کرد و شما از کجا گیرآورده اید که بناها را بردگان یونانی ساخته اند؟ حتی در تاریخ حسن پیرنیا نیزذکر داریوش رفته که معماران مصری و یونانی را به کار گمارده با حقوق و غذای معین.در تمام منابع تاریخی هخامنشیان به مخالفت با برده داری و رعایت حقوق کارگر و پرداخت دستمزد مداوم مشهور بوده اند.

علیرضا عسگری یکشنبه 6 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 02:40 ب.ظ

در مورد سوال دیگرتان.به لطف گزنفون و هرودت بخشی از سخنان کوروش به یادگار مانده:تا زمانی که سیاست است به زور چه احتیاج؟.کوروش اتفاقا به این دلیل با دیگر نظامیان و پادشاهان تاریخ متفاوت است.او بابل و تمام کشورها را با جنگ فتح کرد اما با که؟با سپاهیان نه مردم.سپاه بابل که منفور مردم نیز بودند بی هیچ حمایتی با کوروش جنگیدند.کلیه ی حملات کوروش در انتقام از دسایس اتحادیه ی آشور و لودیه بوده است.مردم بابل برای رسید وی منتظر بودند زیرا نبونید ظلم را به حد کمال رسانده مردوک خدای بابلی را مردود کرده و به قتل مردم دست زده بود.پیشنهادم این است کتاب های پارسیان و امپراتوری ایران از انتشارات ققنوس را مطالعه فرمایید.اصلا نگیریم نزد ایرانیان,یونانیان به کوروش قانونگذار و سرور بزرگ می گفتند و یهودیان وی را مسیح خواندند.خود شما باید مطلع باشید هیچ کس به اندازه ی گزنفون و هردوت در مورد ایران برعکس صحبت نکرده و تاریخشان از تحقیر خالی نیست.یونانیان نسبت به ایرانیان به شدت متعصب بوده و ما را بربر می خواندند!حالا شخصی پیدا شده که گزنفون و هرودت را به تحسین می انگیزد!کتاب کوروش کبیر از گزنفون از انتشارات نگاه می تواند کتاب جالبی باشد.

علیرضا عسگری یکشنبه 6 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 04:22 ب.ظ

امسال گویی سال پرسش های تاریخی بود.اتفاقا من در این تعطیلات بحثی با یکی از آشنایانم داشتند درباره ی کوروش.آخر سر ازش پرسیدم شما که این چیزها را درباره ی کوروش می گویید چند کتاب درباره اش خوانده اید؟گفت هیچی.منم گفتم بحثی ندارم.
واقعیت این است خانم روشن عده ی انگشت شماری می توانند وارد پژوهش های مطالعات تاریخی بشوند و به نتیجه ی موفقیت آمیزی برسند.شما باید آنچنان منصفانه بی طرفانه باشید که یک قاضی.شاید بگویید آقا را!بله.من از کوروش و خیلی ها تعریف و تمجید می کنم اما این ها از بعد از مطالعات بوده.هنگامی که یک کتاب تاریخی به دست می گیریم انگار نه انگار.باید منصف باشم.چنگیزخان از منفورترین شخصیت های من است اما یک ویژگی دارد که می ستایمش:تساهل مذهبی.
اگر عمری باشد و در تیر ماه با موفقیت از کنکور عبور کنمقصد دارم پروژه ی عظیمی راکه الان قصد گفتنش را نداشتم آغاز کنم.چندین سال بود که حوزه ی تخصصی مطالعات من قرن بیستم جنگ جهانی دوم و حکومت هیتلر بود.کتاب ها مقالات عکس ها مستند ها.الان البته هنوز این قسمت ادامه دارد زیرا دو سال است که متوقف شده(برای کنکور) و به پایان نرسیده اما این پروژه برای من اولویت دارد زیرا می بینم مردم دور و برم از تاریخ باستان کشورشان چندان مطلع نیستند یا دچار سوءتفاهم شده اند یا حتی حقایقی را می گویند که بر من پوشیده مانده!
در این پروژه که مایلم آن را مطالعات پژوهشی تخصصی پیرامون ایران باستان بنامم قصد دارم از معتبرترین کتب موجود استفاده کردم و به صورت سیر مقاله وار چه بسی در بلاگی جداگانه منتشر کنم.این مطالعات از عیلامی ها آغاز و تا حمله ی اعراب ادامه دارد پس مستحضر هستید که پژوهشی دامنه دار و چندساله است.البته قصد دارم اگربعد از تیرماه همه چیز به خیر و خوشی گذشت با تمام انرژی ابتدای امر بر روی کوروش مطالعه کنم زیرا پرسش ها پیرامونش بسیار است.در این راه البته از چند تن از دوستانم که خود اهل مطالعات تاریخی اند نیز بهره خواهم برد.
سعی در این است که از تمام کتب ترجمه شده موجود در بازار تا مقالات و عکس ها و مستند ها و بعضا کتب انگلیسی زبان نیز استفاده گردد.پیشنهاد میکنم به شدت منتظر و مشتاق این پروژه باشید.
حرف از مستند شد و برده داری.دو مستند به شما معرفی می کنم حتما تهیه کنید:هفت رخ فرخ ایران زمین.شکوه تخت جمشید
سخن آخری که مایل بودم بگویم این است که اساسا مینا خانم بحث های ما پیرامون تاریخ بسیار مشکل است.در نظر من یک تاریخ دان تاریخ خوان نباید گذشته را در ترازوی امروز بسنجد.من به کسانی که می گویند حملات کوروش هیچ توجیحی ندارد می گویم:قبول!اصلا کوروش خونخوار اما نمی دانید که در 2600 سال پیش این عمل ناپسند نبوده است؟.شما اگر در تاریخ خصوصا همین خاورمیانه ببینید اگر پادشاه بیگانه ای حاکم میشد و مردم قیام می کردند نه برای اصل عمل حمله که به علت چگونگی رفتار وی با مردم و خدایانشان بود.چه حاکمان و شاهانی بیگانه ای که مثلا بر بابل و جای های دگر فرمان راندند و از سوی مردمان انان تایید شدند.
بحث این است که حتی اگر بگوییم هیچ توجیحی برای حملات وجود ندارد(که در نظر من دارد ) اصل عمل وی در آن سال ها اشتباه نبوده و کوروش به نظر من در دادگاه فکری تاریخ تبرئه می شود.اگر چنگیزخان دست به کشتار نمی زد وحشی نبود و زمام امور را به دست خود کشورها می سپرد و نقش نظارتی می گرفت آیا هنوزم جزء بدنامان تاریخ بود؟
این پرسشی است که اگر عمری بود به آن پاسخ خواهیم داد.
شاید بد نباشد که اصلی ترین حرف را هم بزنیم:تمام این مباحث پیرامون نوشته ها و آثار برجای مانده است این که واقعا کوروش یا چنگیز که بوده هیچ گاه بر هیچ کس معلوم نخواهد شد

پی نوشت:دراین مستندها شما مدارک و آثار به دست آمده(لوح) از حقوق زنان و کارگران در ایران مشاهده می کنید.

علیرضا عسگری یکشنبه 6 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 04:23 ب.ظ

در مورد شعر برشت باید بگویم آیا به نظرتان صحیح است که کوروش را کناز سزار و اسکندر قرار دهیم؟

علیرضا عسگری دوشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 02:47 ب.ظ http://avayetorkaman.blogsky.com

این آدرس همون بلاگ
http://inquiry-of-ancient-iran.mihanblog.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد